woensdag 5 oktober 2016

Spontane zonsondergang!

Als om half 6 ’s avonds ineens blijkt
dat het merendeel van de mee-eters
tóch ineens niet mee-eet,
besluit ik spontaan met de auto de dijk op te rijden
om de naderende zonsondergang te spotten!

Normaal zitten we rond deze tijd aan tafel.
Bespreken we de wereld
en/of de komende plannen van de kids, 
of wordt de afwas weggewerkt, 

Uiteraard vangen we dan meestal psychedelische glimpen op
van prachtige oranje/rood/roze hemelen 
boven de tuin van onze villa.
Maar toch, voel ik áltijd die lichte teleurstelling
dat ik er niet met mijn neus bovenop kan staan
om dit live mee te maken..!

Deze onverwachte kans
om gewoon ‘zomaar’ weg te gaan
en mijn vleugels uit te slaan
laat ik me dan ook níet voorbij gaan ;o)


Hier, op het uiterste puntje van ons eiland,
bij ’t iezderen toorentje',
kun je met je auto haast tot aan het water rijden!


(Natuurlijk is dat voor de echte natuurliefhebber niet nodig,
maar voor de liefhebber zonder energie hartstikke handig ;o)

Wat een inspirerende plek!


Ik loop een bescheiden stukje over den diek.
Voel de zilte zoute wind in mijn haren.
Snuif de geur op van thuiskomen,
van dagdromen,
van weemoed,
van rust…

En voel me intens gelukkig!


Een wat oudere meneer zit al een tijdje
op het bankje van de vogelspotplaats,
zijn fiets netjes geparkeerd naast zich.
Ook híj lijkt te wachten op de naderende ondergaande zon.
Als ik hem in plat dialect aanspreek
kijkt hij me wat verschrikt aan..
Wat ik bedoel, vraagt hij met zwaar Limburgs accent.
Oeps..


Tja, het kwam door die fiets,
dat ik veronderstelde dat hij uit het dorp kwam ;o)

Hij vertelt dat hij en zijn vrouw hier een caravan hebben staan
en weken achtereen op ons eiland verblijven.
Dat hij elke avond even naar de ondergaande zon gaat kijken
hier, op dit bankje..


Samen genieten we van de dalende zon,
deze onbekende heer en ik…

Plukken het einde van de dag
en zijn getuige van een magisch moment J


23 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om er toch zo van te kunnen genieten. Magisch moet wel het juiste woord zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige plek!!! Altijd, in elk jaargetijde en op elke tijd maar zeker bij zonsondergang. Een van mijn favorieten op ons eilandje. En ik had daar wel bij willen zijn toen je die meneer aansprak in plat zeeuws :-)
    Lieve groet, Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen de foto's al.... Prachtig! Echt een plekje om zo vaak mogelijk heen te gaan en te genieten van het moment. Die meneer was een gelijkgestemde ziel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je zult vanuit limburg maar helemaal naar daar zijn gefietst zeg, om de zon zo mooi onder te zien gaan,
    het is zo jammer dat we bijna nergens meer openveld hebben om de zon helemaal weg te zien zakken zeezicht, dat zien we alleen maar bij jou zo mooi,
    dank voor het meegenieten

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Genieten! Prachtige foto's en je verhaal is ook weer mooi om te lezen, dank je wel!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dát is leven...voluit! Ik herken zó enorm de lichte teleurstelling die je voelt bij het zien van een prachtig roze/rode lucht terwijl je aan het koken bent ;);) Super dat je niet getwijfeld hebt...té mooi om te twijfelen ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk om zoiets moois dichtbij te hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat herkenbaar; weemoedig naar de kleurenpracht kijken, maar het niet écht meemaken...
    Eer ik uit de stad ben en dus geen obstakels meer heb, is het vaak te laat, dus ik zou vooraf moeten plannen wanneer ik van de zonsondergang wil genieten ;-)
    En jij deed dit gewoon! Gaaf!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kan het dan heel soms heerlijk zijn hè, als de plannen ineens worden omgegooid. Normaal hou ik daar helemaal niet van, want ik kan er niet zo goed tegen, als alles ineens heel anders gaat dan gepland. Maar zoals in dit geval kan het soms een soort van zegen zijn. Dan kun je zomaar iets heel spontaans gaan doen... Heerlijk.
    En je hebt het fantastisch vastgelegd. Wat fijn dat je samen met die meneer uit Limburg zo van die zonsondergang hebt genoten.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Stefanie, ik geniet van je foto's net als in het echt, want je zult toch maar op zo'n inspirerende plek wonen he? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahaha, ja jij wel he! Jij woont er zo'n beetje óp die dijk ;o) Bofferd :)

      Verwijderen
  11. Prachtig ik geniet met je mee.
    Ik loop vaak zelfs smorgens de zon tegemoet maar ze is nu zo laat...
    Dan is de stilte al verdwenen en die koester ik juist..
    Leuk om samen met de meneer met de fiets te genieten, X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van wie ben jij der een ?? ik hoor het je al zeggen !! Ha ha.. Maar die dijk daar bij Westkapelle is toch wel ideaal.Heb al zo vaak met oude tantes, oude Moeder, zieke zus.....die zo graag de zee nog eens wilden zien...daar gereden en een poosje staan genieten.
    Dan kan je niet bij Vrouwenpolder door de duinen gaan wandelen , dat trekken ze niet meer (ik tegenwoordig ook al niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar Licia, niet alleen heel erg mooi maar ook zo ontzettend praktisch voor iedereen die toch van de prachtige zee wil genieten maar het niet meer kan lopen!

      Verwijderen
  13. Schitterend!
    Jammer dat de bomen groeien en ik daardoor de zonsondergang niet meer zo mooi kan zien. Maar nog wel de zonsopgang als ik vroeg ben.
    Hoop dat je nog van vele zonsondergangen mag genieten.
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zo mooi daar kun je heerlijk bij weg dromen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, zo mooi, en hoe je het beschrijft, heerlijk hoor zo.n momentje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, zo mooi, en hoe je het beschrijft, heerlijk hoor zo.n momentje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hahahahaha ja hoor, dan is gewoon nederlands toch wel handig he....? Ja geweldige luchten iedere keer. Ik kom daar ook nogal eens op dat plekje of om even heerlijk te eten bij de Westkaap of ik haal een baal friet en eet die dan lekker op de dijk op. Ik deed dat vroeger al met de jongens en dan het liefste als het 'rotweer' was, flinke storm, opspattende golven. Geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen