donderdag 27 oktober 2016

Grijze maandagmorgen...

Een grauwe en grijze maandagmorgen
in de binnenstad van Middelburg.
Iedereen haast zich naar waar hij heen moet..
gerept, in volle vaart en diepe gedachten.

De warme oranje-bruine tinten van de herfst,
die oplichten in de saaie grijsheid van die morgen,
blijven haast onopgemerkt..



Wat ik daar loop te doen, zo op die vroege ochtend?
Mijn pad voert me kriskras
door de straatjes van de oude binnenstad.
Over de Markt, de Dam, langs het Abdijplein
naar het water..

Misschien wel dankzij dit sombere ochtendlicht 
vallen me nu juist zo duidelijk 
de contouren van de stad op...




Ik geniet van de kruidige geur van gevallen blad.
In sommige straatjes wordt mijn neus geprikkeld
door de huislijke geur van rook van een houtkachel
die de vroege kilte uit de huizen haalt..




Een mevrouw met een felgroene jas stapt van haar fiets en komt op me af.
“Ik zie dat u geïnteresseerd bent in onze stad”, zegt ze vriendelijk.
“Bent u al in de Kuiperspoort geweest?”

Ik vertel haar, dat ik de stad heel goed ken.
Dat ik er normaal gesproken altijd op mijn fiets doorheen cross.
Naar afspraken, naar vriendinnen of om boodschappen te halen..
In ieder geval nooit écht de tijd nemend om eens goed rond te kijken!

Daar moet ze om glimlachen..
En na mijn bedankje wenst ze me nog een fijne dag toe.




Nu pas vallen me ook een groot aantal
indrukwekkende Luctor et Emergo’s op,
her en der de gevels versierend...

“Geen dierder plek voor ons op aard..”




Net als die kleine details, die een oude stad tot een stad vol verhalen maken.
Vaak te klein om direct opgemerkt te worden,
maar eenmaal gezien ontlokken ze een glimlach.




Ik blijf mooie dingen zien,
gekleurd herfstblad,
historische details..




Kan dan ook haast niet ophouden met fotograferen ;o)




Wat een heerlijk begin van de herfstvakantie J




Zo!
Genoeg gewandeld door deze prachtige binnenstad
op deze grijze maandagmorgen!
Hoog tijd voor een lekkere warme cappuccino!
;)

En, lieve mensen..
PLUK ZOALS ALTIJD DE DAG!!


28 opmerkingen:

  1. Bedankt. Je deed me met andere ogen naar de zo bekende straten kijken. In de begindagen van de rondvaartboot ging ik een keer mee. Ook toen zag ik de stad vanuit een heel ander perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig!!! Ik was er pas geleden, zo genoten en mijn ogen uitgekeken!
    Prachtige foto's weer!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Stefanie voor de prachtige foto's, in gedachten liep ik met je mee langs al die mooie, bekencd plekjes.
    Toen ik nog dichtbij Middelburg woonde genoot ik er zo van deze tijd van het jaar, op de een of andere manier
    past de herfst zo goed bij Middelburg, het licht en de kleuren en de oude straatjes.
    Vaak zien we zo veel, maar kijken te weinig!
    Lieve groet van Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig!! Ik ken de stad niet, maar ik zit hier met een grote glimlach te genieten van jouw heerlijke en mooie post, dankjewel!!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sprekende reportage. Bij deze zet ik Middelburg op mijn lijst van steden die ik nog wil bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al die mooie details... echt genieten van je prachtige foto's... We nemen niet genoeg de tijd om onze eigen omgeving eens goed op te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's, heel leuk om te zien en te lezen! Ja, heel goed om af en toe te proberen om je eigen omgeving als een buitenstaander te bekijken. Er is zoveel te zien, als je maar goed kijkt.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's heb je gemaakt van een stad waar je inderdaad vaak doorheen loopt voor boodschappen en zo , maar niet de tijd neemt om eens goed te bekijken
    Mooie impressie!
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gorgeous autumn photos from a wonderful area!
    Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi hoor om eens met andere ogen naar jouw stad te kijken. Ik heb genoten van de sfeerplaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik liep even met je mee. Ik ken de stad heel goed en genoot van je prachtige foto's
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik liep even met je mee. Ik ken de stad heel goed en genoot van je prachtige foto's
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik herken dat gevoel..niet op kunnen houden met fotograferen. Dan zijn we toch een rijk mens hé...als je zoveel moois om je heen ziet! Zelfs op een grijze maandagmorgen :) Je hebt idd oog voor de mooie kleine dingen. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke dingen gefotografeerd zeg. En de geur van gevallen blad...lijkt me heerlijk om weer te ruiken, maar ben al bijna een maand geurloos vanwege verkoudheid :-(.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk dat je ons meenam op een wandeling door Middelburg. Ik denk dat ik er ooit wel geweest ben maar ik weet het echt niet meer. Een prachtige stad zo te zien! en wat is de herfst toch fijn hè.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige foto's van voor mij bekende plekjes. De stad is al in herfsttooi. En dan door de gevallen bladeren te lopen. Lieve groet Will

    BeantwoordenVerwijderen
  17. fantastisch ja wat een details laat je zien,
    daar zou een ander zomaar aan voorbijcrossen :-) ( op de fiets)
    je eigen stad.. dat is leuk hé, om dat eens met nieuwe ogen te bekijken,
    dank je wel dat we mee mochten wandelen, supertochtje :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie fotoreportage van een mooie stad! Ik ben er al een paar keer geweest. Vorig jaar nog met een vriendin een kunstrondwandeling gedaan onder begeleiding van een kunsthistoricus. Heel interesssant. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. MOOI!!! Dank voor het mee genieten...
    Gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  20. dicht nij huis en dan zo mooi om te ontdekken

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is al lang geleden dat ik hier was maar het is dan ook een paar uur rijden bij mij vandaan. Sinds ik met een camera in de hand een stad bezoek, ben ik zó anders gaan kijken! Voor details heb ik nu net als jij veel meer oog en dat maakt zo'n bezoek nog veel meer de moeite waard dan voorheen.

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mmmm, cappuccino! Nou die heb je wel verdiend na zo'n mooie wandeling. Het is ook een prachtige stad. Ooit wilde ik er een oud huisje kopen en opknappen. Dat kon heel goed begin jaren '80! Ik herinner me een huis aan Kaai waar de mieren over tafel liepen...
    En met mij en m'n plannen liep het ook heel anders. De baan die ik had was het toch net niet en 2 uur naar m'n ouderlijk huis rijden was ook wat ver. Maar het blijft een geweldige stad. ookalshet buiten grijs en grauw is.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Goedemorgen Vrouw Zeezicht!

    Ik denk dat ik nu heeeel gauw Middelburg ga bezoeken.
    Wat een mooie stad lijkt me dat!
    En dan ga ik proberen de details die je hebt gefotografeerd op te zoeken.
    Mooie kweeste, toch?!

    groet van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  24. geweldig mooie foto's, vooral die van de Abdij. Die ene foto boven het poortje, daar heb ik gewerkt... in de vorige eeuw.
    IJskoud in de winter, de temperatuur kwam niet boven de 17 graden uit, vanwege de dikke muren. Maar zo'n geweldig uitzicht
    In de zomer lekker het raam open en naar gesprekken luisteren (er zijn altijd wel mensen die hard praten). Ik heb er 5 jaar gewerkt, toen naar een andere afdeling van de provincie.

    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Berber! Zelf ben ik helaas nooit binnen geweest.

      Verwijderen