donderdag 1 september 2016

September


Huh..?
September?
Hoe kan het nu zomaar ineens september zijn ;o)
Het voelt nog steeds als zomer, toch?
De afgelopen dagen geniet ik nog steeds 
lekker op het strand in de zon..!!

Maar toch…
stiekempjes worden de dagen steeds korter,
en onze tuin wordt ineens
- écht van de één op de andere dag! -
massaal bevolkt door de meest gruwelijke kruisspinnen
die ik meestal te laat bemerk... ieks!!


Nadat we terug kwamen van vakantie
bleek de tarwe al láng geoogst.
Ik zag alleen nog een laatste kar vol opgestapelde strobalen
op het gestoppelde land staan,
klaar om naar een boerderij gebracht te worden.


Bomen en struiken blijken íneens vol te hangen met rode en oranje bessen,
en zelfs de bramen zijn al flink aan het rijpen!


Ook de appeloogst is al weer begonnen,
in de boomgaard wordt met man en macht geplukt!


En langs de weg verschijnen weer de kraampjes met pompoenen,
in alle soorten en maten..


September.. maand van oogsten en nazomeren.
Toch ben ik nog niet zo ver.. geloof ik..
Ik wil zo graag de zomer
nog héél eventjes vast houden.

Maar.. de natuur gaat me vooruit!

Ach.. aan de andere kant
is het ook wel goed zo.. ;o)


En wordt het eigenlijk langzamerhand wel weer tijd om
met het ritme van de seizoenen mee te bewegen 
en een eerste stap van ‘buiten’ naar ‘binnen’ te zetten.

En vooral...
om weer 
heerlijke bramenjam, appelmoes en pompoentaart 
te gaan maken :))


19 opmerkingen:

  1. De sfeer is al aan het veranderen: ander licht, de blaadjes ritselen ineens en ja, die spinnen overal... zo groot en ook zo veel! Wij genieten nu in de tuin heel erg van de vele vlinders op de grote schermbloemen, ook zo herfstig van sfeer. Nog even genieten van de mooie dagen.. Ik vond vanavond de eerste hazelnoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wat gaan de seizoenen toch snel voorbij! Voor mij is het nog zomer hoor, ook al laat de natuur iets anders zien toch houd ik nog lekker de korte broek aan *Ü*.
    De sokken, lange broeken en truien liggen nog geduldig te wachten achterin de kast....er komt nog genoeg tijd om die weer aan te trekken.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja er zit verandering in de lucht. En dat is ook wel weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee de herfst mag van mij nog wel even wegblijven al zijn de herfstkleuren prachtig! Maar we genieten nu eindelijk van heerlijk zomerweer. Maar de ochtenden met de heiige zonsopgang is wel schitterend in deze tijd van het jaar. Zo is er steeds wat te genieten.
    De appelbomen hier hangen vol appels met doorgebogen takken maar nog even wachten want deze zijn nog niet rijp
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De zomer loopt ondanks de mooie dagen nu toch ten einde merken we aan de natuur om ons heen. Wel fijn he, om in een land te wonen met wisselende seizoenen. Dan kun je het volgende seizoen steeds weer als nieuw beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohhhh het gaat veeeeel te hard zeg, ja die spinnen hier ook zo , ik zwieper een tak voor me uit, en die vangen dan de spinnen:-) vreselijk hé.
    maar mooi alles weer joh, het is zo genieten, dat besef ik elke dag steeds meer:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, het ruikt ook al anders buiten...zeker waar bomen zijn, kruidig. De overgang naar herfst is voor mij niet moeilijk, ik ben niet zo'n zomermens ;) De eerste (Zeeuwse) pompoen is hier al binnen, ligt nu nog als kleurrijke sfeermaker op tafel...fijn hoor die herfsttijd!! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie blog met prachtige foto's! Ja, de herfst zit in de lucht, nog maar even genieten van de nazomer! En die spinnen.... inderdaad, ik zat gisteren ook ineens met m'n gezicht in een web toen ik even bukte bij de kruidentuin, brrrrr!
    Groetjes en een fijn (na)zomerweekend gewenst!
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voorlopig ga ik het woord herfst niet in mijn mond nemen, bij mij heet het nazomer, dat klinkt veel aardiger. En ik ga voorlopig ook genieten van al die mooie dagen die nog gaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, dat is echt omgevlogen hè? Maar deze tijd, de nazomer, heeft ook wel wat charmants vind ik. Het licht buiten is zo mooi, zeker 's morgens vroeg. En de lucht lekker fris. En al die plaatjes van het oogsten. De appels en peren hangen hier mooi te wezen aan onze boompjes. Bramen heb ik allang geoogst in het natuurgebied en de pompoenen heb ik ook al gespot... zo heerlijk allemaal.
    Ik ga er dik van genieten, van deze periode.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie foto,s en ja ik wil heeeeel graag de zomer vast houden,ik wil geen koude winter weer,herfst is ook een mooie tijd,tenminste met zon en droog weer,hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke foto' s weer. De nazomer op zijn best.
    Op mijn laatste blogje heb ik jou genomineerd met het "one lovely blog award"
    Gewoon omdat je het verdient en ik met heel veel plezier jou blog lees en wij de liefde voor dezelfde provincie delen.
    Ik hoop dat je het stokje overdraagt. Een heel fijn weekend, Manom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Manon, ik ga er helemaal van blozen ;o)

      Verwijderen
  13. Deze verandering van zomer naar herfstweer, ben er gek op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van mij mag september 3 maanden duren. Dan 2 maanden oktober en dan starten we toch gewoon weer met de lente?? :-))))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, goed plan Sandra! Alhoewel.. dan missen we wel de sneeuw en het ijs.. hmmmmmm

      Verwijderen
  15. Hier gisteren appels geoogst en heerlijke appelmoes gemaakt,mmm. Ja, langzaam aan komt de zomer ten einde....heeft ook weer zijn charme hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ja je merkt het aan alles vroeger donker 'smorgens nog best fris en dan de eerste eikels , heerlijke herfst

    BeantwoordenVerwijderen