zaterdag 24 september 2016

Prinsjesdag 2016

Traditie en politiek ontmoetten elkaar afgelopen dinsdag op Prinsjesdag…
en tot mijn grote geluk
mocht ik deze belevenis
dit jaar van héél dichtbij meemaken!

Zeeland was dit jaar uitgenodigd om
(in het kader van het Prinsjesfestival)
mensen te leveren voor de Erewacht
die in Den Haag de route van de Glazen Koets begeleidt.


In alle vroegte waren er daarom al vier bussen
vol mensen in streekdracht vanuit het Zeeuwse land op weg naar Den Haag vertrokken.
 Het leek wel een schoolreisje ;o)


Het werd een dag om niet snel te vergeten!

De enorme diversiteit van ál die Zeeuwse streekdrachten daar in het Haagse..
Ik voelde me enorm trots om hier als Zeeuwse te mogen lopen!

En... bij de toeschouwers riep het vaak de nodige verbazing en vragen op
;o)
Ze konden haast niet begrijpen dat ál die mensen
uit Zeeland afkomstig waren..!!


Maar.. wat wil je;
Schouwen Duiveland en Tholen;
Noord- en Zuid Beveland;
Walcheren: Arnemuiden, Westkapelle, Nieuw- en St Joosland;
Axel en Cadzand..
ieder met zijn eígen dracht!
Wat een enorme diversiteit!

Na de koffie met lekkers in het Provinciehuis


en een laatste check up


gingen we onderweg naar onze plaats in de route.

Het leverde bijzondere plaatjes op ;o)








Twee dames stonden aan de kant van de straat naar onze stoet te kijken.
De ene zei vol bewondering: “Móói hè!!”
De andere dame vertrok geen spier en zei,
terwijl ze naar de stoet bleef kijken:
Ja, maar ook hééél lelijke..!”
;o)

Eenmaal in de Lange Houtstraat aangekomen
namen we onze plaats in de Erewacht in
en was het wachten op de komst van de parade
en de Glazen Koets met daarin de Koning en Koningin.



Tijdens de parade mochten wij geen foto’s maken..
dat is wel logisch, maar ook jammer…

Tijdens het wachten waren er leuke gesprekken met de toeschouwers
die zeer geïnteresseerd waren in onze prachtige kledij!


Voor een kleine impressie kun je ook de uitzendingvan Omroep Zeeland bekijken;
zij volgende ónze vrijwilligers Betty, Arianne en Iris met de camera.
Drie generaties op Prinsjedag (oma, moeder en (klein-)dochter) is natuurlijk wel héél bijzonder ;o)


En hoe ík het zelf beleefde?

Echt machtig indrukwekkend!!

De enorme hoeveelheid bereden paarden, die op nog geen meter voorbij denderen..
De vele militairen, en ook de groep met veteranen
maakten veel indruk...

Foto Internet

En dan de koetsen, die super-dicht voorbij komen.
Met natuurlijk de schitterende Glazen Koets met de Koning en Koningin als hoogtepunt!

Foto Internet

Nog nooit zag ik ze zó dichtbij…
ik kon haast in Maxima’s neusgaten kijken ;o)

Na het einde van de happening
liepen wij in de stoet weer terug naar het provinciehuis
waar we uitgenodigd waren voor een heerlijke lunch.

En daarna?
Hup, in de bus,
weer terug naar de rust van Zeeland!


Wat een geweldige dag was dit!
Om nog lang van na te genieten!!


26 opmerkingen:

  1. Wat leuk om van zo dichtbij mee te kunnen maken!
    Al die klederdracht bij elkaar en ja ik vond er toch ook lelijke bij zitten.
    Bij het zien van al die "avonddoekjes" kreeg ik weer het gevoel die toch
    ook eens te willen haken, alleen heb ik daar geen patroontje van.
    Heb jij misschien een idee, waar ik die zou kunnen vinden?
    Fijn zonnig weekend,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeanet van 'Blij dat ik Brei' heeft - voor zover ik weet - het pakket van één soort avonddoekje in de verkoop, dus dat is inclusief materiaal.
      http://tikkeltjezeeuws.nl/?161,avonddoekje-johanna

      Verwijderen
  2. Super om het zo mee te maken. Mooi verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend leuk! Je hebt er een prachtige blog van gemaakt.
    Mijn ouders hebben dit ook eens gedaan, jaren geleden, toen was Friesland aan de "beurt":-)
    Wat een stralend mooie dag hadden jullie!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig om zoiets mee te maken, jullie zagen er weer fantastisch uit, mooi hoor dat zo'n traditie zo blijft bestaan.
    Je hebt er een prachtige reportage van gemaakt.
    Nog een fijn weekend
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat prachtig, ik ben echt één en al bewondering voor die klederdrachten. Wat heb je mooie foto's gemaakt. Jullie Zeeuwen mogen met recht trots zijn op jullie dracht. Ik zag jullie trouwens op de televisie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig dat je dit mee kon maken!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een belevenis Stefanie. Jammer dat ik dinsdag maar gedeeltelijk naar de uitzending heb gekeken. Geen Zeeuwse klederdracht gezien, anders was ik wel op het puntje van mijn stoel gaan zitten. Vanavond tijdens Studio Sport ga ik de video nog even bekijken.
    Maxima kan jouw hoedje zo een keer lenen, die is erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het filmpje van Omroep Zeeland zie je me nog een paar keer half in beeld: aan het begin in de koffiezaal sta ik ergens rechts achterin te praten en als de koets langs komt zie je mijn rug ;o)

      Verwijderen
  8. Dat is toch wel heel gaaf, om dit zo van dichtbij mee te mogen maken! En dan in klederdracht, echt bijzonder. Er zijn er maar weinig in blogland die kunnen zeggen in de erehaag voor het koninklijk paar te hebben gestaan!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ontzettend leuk Stefanie. Super om deze kans te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat prachtig! Dankjewel voor dit verslag!
    Vraagje; die kleurrijke klederdracht met die platte hoeden, die ken ik helemaal niet?
    Waar komt die vandaan? Ik vind 'm héél erg mooi.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gekleurde kleding met de platte strohoeden is de Walcherse dracht zoals die ca 1790/1800 gedragen werd. Het is replica kleding, maar helemaal volgens originele wijze gemaakt. Het is de kleding die ik ook draag, en met heel veel plezier!

      Verwijderen
  11. Wat een geweldig. Prachtig al die klederdrachten, zo kleurrijk. Wat een belevenis om Prinsjesdag zo te mogen beleven.
    Het is voor mij meer dan 50 jaar geleden dat ik bij Prinsjesdag was, Juliana was toen koningin.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig deze reportage over Prinsjesdag waar jullie in klederdracht mochten staan-ben 'jaloers ' dat jullie nog zoveel van de dracht bewaard gebleven is en in Groningen zoveel minder.
    Jammer dat ik het niet eerder wist -nu maar op uitzending gemist kijken want ik was net weg toen het uitgezonden werd.
    Waarom staat er op de eerste foto's Zuid Holland ipv Zeeland?
    Zonnige zondag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze foto's zijn gemaakt door iemand van de Provincie Zuid Holland, dus dat moet er op, vanwege het copyright ;o)

      Verwijderen
    2. Was een zeer indrukwekkende dag, gaaf om terug te zien! waar kan ik de foto's vinden?

      Verwijderen
  13. heel indrukwekkend om het van zo dichtbij mee te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige belevenis was het zo! Fijn om er hier even van mee te kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje wat gaaf en wat een heerlijke dag was dat voor jullie allen en met dit prachtige weer kon dus iedereen ervan genieten! Had ik graag gezien al die mooie drachten en dan ook nog de heren in kostuum, schitterend! Nu lekker nagenieten in de rust van Zeeland, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat ziet er prachtig uit, wat een bijzondere belevenis!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn zoontje was met school ( groep 7 gaat ieder jaar) naar Prinsjesdag en vertelde dat hij veel mensen in klederdracht had gezien....misschien wel jou ! Hij vond het lang wachten voor zo'n kort stukje de koets met de koning en koningin te zien. Was wel onder de indruk van alle uniformen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke dag zo. Heel bijzonder om dit eens mee te maken en zo dichtbij. Super.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is toch een enorme culturele rijkdom! Iedereen zo prachtig " in de pronk" , enig om daar aan deel te nemen... Wat een super dag hebben jullie gehad, echt eentje met een grote gouden rand!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo leuk!...ik merk...het is voor mij zó gewoon dat het bijzondere van deze dag mij nooit zo opvalt..door jouw blogje kijk ik er weer even met andere ogen naar! De zondag ervoor worden de paarden op het strand getraind om aan harde geluiden te wennen. Ze steken dan wat vuurwerk af...bijzonder sfeertje is dat daar. En 's maandags rijden de paarden met koetsen (niet de glazen ) een keer proef langs de route. Toch heb ik nooit bedacht om er eens een logje over te schrijven...verwend?? Hmmm...beetje misschien ;) Nou leuk..ik heb genoten van jouw mooie reportage! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat mooi die klederdacht, geweldig mooie ervaring om zo'n dag op deze manier te beleven.

    BeantwoordenVerwijderen