zondag 22 mei 2016

Uitslag Spin Challenge 2016

Afgelopen Pinksteren was het dan zo ver:
de uitslaging van de Wol Challenge 2016
tijdens de Wolmarkt bij Textielwerk Wol en Zo in Ouwerkerk.


Foto's Creariet

En... wat heb ik met ontzettend veel plezier
(nou vooruit, meestal dan, haha)
aan deze uitdaging mee gedaan!

Het werkstuk wat ik uiteindelijk inleverde is uiteindelijk een buideltje geworden!
Niks bijzonders zou je zeggen… ?
Klopt, qua techniek stelde dit niet echt heel veel voor.


Na het maken van het label was het de beurt
aan de twee prachtig gekleurde art-yarn bolletjes die ik gesponnen had.
Instinctief deed de onregelmatige structuur van de wol en de mooie felle kleuren me aan alle
werkstukken denken, die wij op de Vrije School maakten…


Ik besloot uit te proberen wat de wol doet door hem op verschillende breinaalden te breien
en in verschillende steken. Al snel werd duidelijk dat de kleuren van de wol het beste tot hun recht kwamen in een zo eenvoudig mogelijk ontwerp.


Niks geen toeters of bellen; geen inbreisels , ajours of kabels voor deze wol!
Dit alles deed afbreuk aan de prachtige tinten die als vanzelf in elkaar over lopen.

De definitieve keuze voor dit ontwerp ontstond ook vanzelf, als een organisch proces.
Precies zoals ik graag werk ;o)
Het pure materiaal mocht voor zichzelf spreken..!


Van de rode wol haakte ik een cirkel van vasten. Dit werd de bodem van het buideltje.


Met een haaknaald nam ik steken op langs de rand, deze breide ik met tricotsteken rond in de blauwe wol. Op driekwart hoogte maakte ik gaatjes voor het koord.
Van stof in dezelfde tinten als de bodem naaide ik een binnenvoering.


 'Repelsteeltjes Buideltje' was klaar!

En.. wat een ongelófelijk knappe en creatieve werkstukken maakten mijn mededingers!!
Héél bijzonder, ik zag echt de meest prachtige dingen!

Mijn persoonlijke winnaars?

De sjaal van Marianne Rietbergen!


Technisch zó knap gemaakt, de wol zó fijn gesponnen en de kleuren zó strak verwerkt..
mijn absolute favoriet!!!

En ook.. het Boekje van Hetty Bliek!


De creativiteit van Hetty spat van dit schitterende en kleurrijke boekje af!
Zelfs het bandje is gemaakt van de zelfgesponnen en vervolgens geweven wol..
Ongelofelijk mooi gemaakt!

Meer zien van de Wolmarkt
of nieuwsgierig naar de de officiële uitslag van de Challenge?

Kijk dan bij Riet


17 opmerkingen:

  1. Prachtig! Wat ontzettend leuk! Ik vind je buideltje ook heel mooi. Ook leuk dat je vertelt hoe het als "vanzelf" ontstond. Ik ga nog even kijke op de andere blogs.
    Overigens nog iets heel anders: bij de bieb in Sneek (!) was nu nieuw in het assortiment jullie boek over de Zeeuwse visserstruien. Ik was al lang nieuwsgierig. Ik lees nu dus nóg iets van je hand :-) En ik kan je alvast zeggen: dat doe ik met veel plezier!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, in Sneek weten we wel wat er aangeschaft wordt! Ik heb er meteen een recensie over geschreven op het Biebblog toen het in de collectie kwam. Geweldig boek!

      Verwijderen
    2. Wat leuk om te horen :) Ik zit hier nu wel een beetje te blozen, haha!

      Verwijderen
  2. De sjaal is inderdaad prachtig maar ook jou buideltje vind ik heel mooi in zijn eenvoud met die fijne kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de oranje bodem zó leuk en verrassend, er is toch ook een duur schoenmerk met rode zolen? Dat gevoel krijg ik bij jouw buideltje: zo mooi van kleur, bescheiden en sierlijk en dan: knal, die bodem ( en de voering)! En ja, de werkstukken van de rest van de groep zijn ook top! Jullie hebben allemaal erg geïnspireerd gewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gaaf buideltje, mooi hoor. Vooral de oranje accenten vind ik leuk
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je buideltje is juist mooi door de pure eenvoud die het materiaal helemaal tot z'n recht laat komen.
    Wat een genot om al die mooie werkstukken te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo jammer dat ik die dag gemist heb...voortaan beter opletten Petra ;) Je buideltje vind ik super! Ik had 'm uitgekozen toen ik 'm bij Riet zag...die is vast van Stefanie! Dus dat heb je goed gedaan...erg leuk zo'n challenge. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. fantastisch om te zien, ik vind het erg knap gemaakt, maar voor mij heeft jouw buideltje gewonnen, schitterend om te zien, zet er Dien op en het is verkocht :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke uitdaging en wat een mooie werkstukken zijn er gemaakt.Het lijkt me erg moeilijk om daaruit een winnaar te kiezen want de uitvoeringen zijn zo verschillend.
    Gaan jullie nog eens een uitdaging maken?
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vast wel Truus, want Riet houdt er wel van om ons uit te dagen ;o) Dan laat ik het zeker weten!

      Verwijderen
  9. Fantástisch! Ik ben verliefd op je buideltje. Helemaal de juiste beslissing; je materiaal spreekt. En hoe!
    En die andere creaties... Wauw... Het moet een genot zijn geweest om al dat moois 'live' te zien.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lief buideltje. Inderdaad heeft de prachtige wol geen ingewikkelde patronen nodig! Het ids ook zo vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een lief buideltje. Inderdaad heeft de prachtige wol geen ingewikkelde patronen nodig! Het ids ook zo vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat mensen kunnen maken van een pluk wol!! heel erg leuk allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi (eenvoudig) buideltje en ook de andere creaties zijn mooi.

    BeantwoordenVerwijderen