zondag 19 april 2015

Lente!!

Nu mijn dagelijks bestaan weer voor een groot deel gevuld wordt 
door ‘gewoon’ betaald werk
- met daarbij ook nog eens alles rond het-boek-in-wording -
zijn de momenten en dagdelen dat ik in de tuin van onze Villa mag rondscharrelen
nóg kostbaarder dan ze al waren!


Héérlijk om in mijn vrij, spaarzame uurtjes
een beetje te wroeten, zaaien en wieden!


(Of gewoon een beetje lummelen, bloemetjes plukken
en foto’s maken, ook leuk natuurlijk ;o!)


De lente laat zich van zijn beste kant zien en dat levert vele mooie plaatjes op.





Ook de eerste hulptroepen van dit jaar zijn al weer gesignaleerd.. en vastgelegd!
Mijn buuv vraagt zich telkens af wat daar nou zo leuk aan is, hihi…
Ze kijkt dan wat meewarig.
Om zich vervolgens weer over haar wied-werk te buigen...


Maar ik? Ik geniet!! Met hoofdletters eigenlijk.
Oke, dus nog een keer:
IK GENIET!


Het vreemdste van de afgelopen dagen was de onverklaarbare verdwijning
van wat sla zaailingen uit hun respectievelijke potjes!
Na de eerste verspening stonden ze heerlijk te groeien.


Totdat ik eergisteren ineens een aantal lege potjes ontdekte…

Op het terras lag allemaal restjes aarde met daartussen een paar verpieterde slaatjes L
Mijn eerste idee was dat de Jongste de schaal misschien omgestoten had,
maar noch zij, noch de kat had er blijkbaar iets mee te maken…


Gisteren precies hetzelfde verhaal!
Weer mijn zorgvuldig opgekweekte groentjes uit de potjes geplukt…
…maar inmiddels begon ik een klein vermoeden te krijgen.

En inderdaad, vanmorgen de dader op heterdaad betrapt!
Een vrouwtjesmerel die het blijkbaar heerlijk vindt om aarde uit mijn potjes te pikken!
Nou vraag ik je…!


Nu maar eens kijken of ik deze laatste slaatjes
tegen haar nesteldrang kan beschermen!
Fijne zondag en

Pluk de dag!



29 opmerkingen:

  1. idd heerlijke lente dag als je goed kijkt is er elke dag iets nieuws te zien !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat is het heerlijk hé de lente. Ik heb steeds een vogel die in de pot met de net geplante geranium zit te wroeten. Ik geef alle potten een laagje verknipte vlasstengels. Dat koop je hier in grote zakken, ideaal , houdt het vocht vast en is ook heel fijn in het kippenhok. Het zou heel goed kunnen dat ze die kleine stengeltjes ook voor hun nest gebruiken. Geniet maar fijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hihi...wat grappig..die merel ;) Nu vraag ik mij toch serieus af...het is mij wel eens vaker opgevallen...maar waarom loopt bij jullie de natuur nét een pasje sneller dan hier in de Hofstad?? Want die prachtige bluebells....waar hier echt velden vol van staan....zijn bij ons nog groen en hier en daar wat knoppen. Dat duurt nog zeker wel een paar weken eer dat ik weer foto's kan maken van blauwe velden! Het is mij in de herfst ook al eens opgevallen....dat jij al prachtige herfstkleuren op je blog had en ik mij afvroeg of je foto's van vorig jaar had gebruikt ;);)...want hier was alles nog groen! Zover is Zeeland toch niet van Den Haag...en we hebben allebei zeeklimaat...wat is jullie geheim? ;) Nou ja..ik geniet alvast voor!!! Liefs van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, het geheim.. van Zeeland :) Tja, ze zeggen niet voor niets dat we hier in deze zuidwesthoek de meeste zonuren van Nederland hebben.. dat zal het dan wel zijn!! Verder liggen de tuin en moestuin van onze villa wel erg beschermd, misschien dat dit er ook mee te maken heeft ;).

      Verwijderen
    2. Janmijneman is gaan speuren..dat vindt ie natuurlijk leuk...uitzoeken hoe dat nou komt ;) maar het komt ws dus door de klei en veengrond bij jullie. Dat is een veel rijkere grond dan de zandgrond bij ons en vandaar dat bij jullie rijker en dus ook sneller bloeit en groeit. Ook omdat er zoveel water is is de bodem veel mineraalrijker dan bij ons en dat zorgt oa voor een andere kwaliteit tarwe. Meer eiwit zit daar dan weer in. Zelf voegt Jan daar dan nog de Zeeuwse rust als pluspunt bij maar dat doet ie om mij te plagen...omdat ik steeds maar 'zeur' dat het hier zo druk is en bij jullie zo rustig ;)

      Verwijderen
    3. Ik woon in de buurt van Den Haag en heb ook kleigrond maar de tuin van De Villa loopt toch voor ! Ik woon wel buiten de bebouwde kom waar het altijd kouder is door de wind. Denk dat dat ook scheelt en natuurlijk de Zeeuwse zonuren !

      Verwijderen
    4. Of het is de 'Stefanietouch'???? dát zal het zijn!!! ;)

      Verwijderen
  4. Wat een mooie foto's heb je gemaakt van de lente in je tuin! Een feest om te zien en helemaal heerlijk om mee te maken.
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's, heerlijk die lente! Bij ons worden er ook planten geplunderd door moeder merel. Geen zaailingen maar 'gewoon' planten. Nou ja, 't is voor het goede doel, zullen we maar denken ...

    Groet! Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi blogje weer, met zoveel 'geniet-foto's'!!! dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Friesland loopt ook altijd een week of twee/drie achter bij het zuiden van het land. Vroeger woonden wij in Branbant en als bij ons de tulpen allang uitgebloeid waren, stonden ze bij Pake en Beppe in Friesland, als we daar op visite kwamen (vier uur rijden!) nog in de knop. Leuk, die uitleg erover van Petra.. leren we ook nog wat ...

    Geniet maar lekker van je tuin (en de merel ) , komt je geest weer van tot rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, die momenten zijn dubbel kostbaar als er maar weinig tijd over blijft voor zulke dingen! Maar het blijven heerlijke momenten, zo puur met de natuur bezig. En ach die merel..., ik moest er toch wel om lachen hoor. Geef dat beestje eens ongelijk...

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's, ik word er helemaal blij van :-)
    Heerlijk tijd, voorjaar, IK GENIET MEE!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat er bij jou al hulptroepen zijn ! Ik vond alleen een overleden lid...... de buurvrouw is zeker niet zo' n tuinliefhebster dat ze lieve-heers-beestjes niet op waarde schat !
    Geniet maar dubbel van je tuintijd, want ontspanning heb je hard nodig nu je het een stuk drukker hebt !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Had precies hetzelfde..wat uitgebloeide petunias van binnen naar buiten in een bak gezet..dan komen ze meestal wel weer opnieuw in bloei en ja hoor..dagelijks wordt er in gewroet en liggen de plantjes naast de bak !!
    Heerlijk die voorjaarsfoto's. L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk al die lieve-heers-beestjes, lekker snoepend in het zonnetje, de luizen die zij opeten heb jij tenslotte niet meer. De merels is een ander verhaal, maar grappig toch..... Je hebt al prachtige voorjaarsfoto's, vooral de clematis vind ik mooi.
    Gr., Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, wat is de lente genieten hé! Alsof we zelf ook weer wakker worden en open gaan. En ook hier in Drenthe lopen we altijd weken achter op de rest van het land. Grappig dat dat zo zichtbaar wordt door de foto's die we van elkaar zien in blogland. Het verbaasd me dan wel dat zelfs Den Haag weer achter loopt op Zeeland. Moeten we toch allemaal in Zeeland gaan wonen;-)
    Geniet!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heerlijk het feest dat lente heet,
    geweldig, wat is dat toch genieten hé
    jij doet dat met volle teugen. daar word ik zo blij van hé.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha! Wat een heerlijk feel-good-verhaal! Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is de lente een fijn seizoen hé, ik noem het altijd 'het seizoen der beloftes'....
    Je foto's vind ik weer geweldig mooi, heb je een heel ingewikkeld toestel? Knap hoor!
    Ach dat mereltje...dat had natuurlijk niet door, dat het jou om de zaailingen te doen was. Nu kijkt ze natuurlijk op haar neus/snavel, want nu kan ze er niet meer bij... misschien kan je een pot grond (met niets er in) voor de moeder in spé neerzetten?
    Hoe dan ook, geniet maar lekker van de natuur, vooral nu je het zo druk hebt!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk dat bij jullie in de tuin alles al zo uitloopt.. Hier begint het langzaamaan ook te komen. Fijn dat je tijd neemt om te genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, hier is alles nog niet zover hoor! Maar ik maak iedere dag een rondje door de tuin want het is echt genieten buiten. Moedr merel heeft trouwens groot gelijk: niks lekkerder dan verse sla.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Carpe Diem staat bij ons op de muur.
    Prachtige foto's hoor, echt genieten!!!
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bij jullie is het duidelijk al warmer hier nog niet zo ver maar genieten staat boven aan de lijst hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk logje Stefanie en prachtige lentefoto's. Dat mereltje is er net zo druk mee als jij!
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuke blogje , ik zag u via andere blogsters, zo werkt dat
    ik volg meestal blogjes die dezelfde hobby,s delen
    Bedankt voor het delen...liefs ☀️

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een gezellig blog heb je. Ik kende je andere blog al wel maar dit is ook een aangename verrassing! Groet vanuit de Tulpenboom.

    BeantwoordenVerwijderen