woensdag 6 augustus 2014

Aardbeiencake zonder suiker

Voor ons dagje ‘vondelen’ had ik een aardbeiencake gebakken.
Je wilt tenslotte toch niet met lege handen aankomen
als je zo'n leuke uitnodiging krijgt ;)!

En, alhoewel de cake wat aan de kleffe kant was,
was de smaak héérlijk!


Benodigdheden:
·         pondje aardbeien, kroontjes eraf en door de helft gesneden
·         150 gr bijna gesmolten roomboter
·         4 eieren
·         150 gram (spelt-)volkorenmeel
·         50 gr amandelmeel
·         2 theelepels bakpoeder
·         1 rijpe banaan
·         ca halve pot rijststroop
·         scheutje agavesiroop
·         mespuntje vanillepoeder
·         mespuntje zout

Werkwijze:
·         giet een scheutje agavesiroop over de aardbeitjes en laat dat intrekken
·         mix de bijna gesmolten roomboter (er mogen nog best wat harde stukjes in zitten) behoorlijk lang met de rijststroop. De massa moet echt dichter van structuur worden
·         voeg de stukken banaan toe en mix ze mee totdat ze helemaal gemengd zijn met de rest


·         mix één voor één de eieren door het beslag


·         roer het amandelmeel door het beslag
·         meng het volkorenmeel met de bakpoeder en roer het door het beslag
·         nog een mespuntje vanillepoeder en zout toevoegen


·         roer daarna ca 250 gram aardbeien door het beslag
·         bedek de bovenkant van de cake met gehalveerde aardbeien
·         bak de cake als volgt: 10 minuten op 200˚C, daarna 45 minuten op 180˚C en dan nog ongeveer 30 minuten op 150˚C. Een breinaald moet er droog uitkomen, dan is hij gaar

Helaas… was ik vergeten een foto te maken van het eindresultaat..
en is hij inmiddels verslonden ;)!
Tot groot verdriet van de Houthakker..
..dus maak ik er gewoon nog ééntje J!


15 opmerkingen:

  1. mmmm, lekker! En ach, een beetje klef kan geen kwaad, het gaat immers om de smaak! Wat boffen voor de Houthakker dat je geen foto gemaakt had van het eindresultaat ;-)
    Groetjes weer en eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat moet deze lekker geweest zijn. Ik snap dat jouw Houthakker graag ziet dat je er nog eentje gaat maken...
    Fijn dat je precies beschrijft hoe je deze hebt gemaakt... ik ga hem even opslaan en dan ook een keer maken hoor... zeker weten...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met zulk weer en zo'n cake was het vast heerlijk vertoeven met je vrienden in de grote stad. En wat heeft houthakker/ stuurman geluk dat je hem nog een keer maakt. Eet smakelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De ingredienten zijn op zich al lekker, wat ik me afvraag is of de aardbeien binnenin een beetje herkenbaar blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmmm ziet er lekker uit! Misschien wordt het minder klef als je het nog even in de oven laat staan als deze al uit is.
    Jammer dat mijn aardbeienplanten het begeven hebben,anders was ik het direct gaan maken.
    Geniet van het 2e baksel en gezellige dag samen.
    Heb je toch via een omweg gevonden.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er heerlijk uit. De kleffigheid komt van de aardbeien die nogal nat zijn. En misschien is het ook handig om iets meer volkorenmeel te gebruiken. Dan wordt het eindresultaat ook wat droger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En een verkruimelde beschuit op de bodem helpt ook.Doe ik altijd bij de appeltaart.
      Kijk je ook weer naar the Great Bake Off?
      zonnige dag
      groetjes,Truus uit Drenthe

      Verwijderen
  7. mmm dat recept klinkt goed, heb laatst met amandelmeel pannekoeken gebakken en die smaakten toch goed. Ben trouwens wel benieuwd hoe de aardbeitjes eruit zien als ze gebakken zijn... tja dan zit er niets anders op dan je recept maar eens te proberen.
    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmmmm!! Als ik eind van de maand voor ruim 2 weken naar Zeeland kom, kan ik hem dan misschien eens proeven ;-)???? Want weet je, ik heb de meeste van de ingrediënten niet standaard in huis en moet toch eerst weten of het de moeite is :-D!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmm, lekker ...dank je wel voor het recept!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. MMmmmm ziet er lekker uit hoor!!! En ik heb al zo'n trek ............. ;-) en dat dagje vondelen leek me heel erg gezellig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. lekker!!! juist lekker een beetje klef...moisty heet dat toch?? Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De cake is al helemaal op, maar het water loopt me in de mond. Jammie!
    Vondelen?

    BeantwoordenVerwijderen