zondag 25 mei 2014

Tussendoortje

Gisteren was het al de derde middag deze week 
dat er hard gebreid werd aan mijn visserstrui-in-wording.. de derde middag al!
Poewee.. want.. ik vínd het een bevalling ;)
Het is dat ik beloofd heb er eentje te breien, maar anders..
Weet je wat het is?
Ik vind het saai!
Echt saai!
Alleen de kleur is mooi, dat zeegroene, ha ha!
Dat past helemaal bij me.


Er zit geen uitdaging in dit breien, geen patroon, geen tellen, geen.. niks!
Maar ja, beloofd is beloofd ;)
Dus heb ik zowel bij het Handwerkcafe, als de Spinmiddag
als de breimiddag bij Jeanet
heeeeel erg mijn best gedaan.
Om in ieder geval de vaart er een beetje in te houden..
En ga ik stug aan door!

Maar vandaag?
Gna gna, vandaag heb ik gespijbeld  J
Zondag rustdag, toch?


Vandaag heb ik lekker aan mijn tussendoortje gewerkt.. heerlijk!
En, zoals je kunt zien doe ik dat wel vaker!
Het patroon kreeg ik van vriendin Anne.
Die had een prachtige blauwe gehaakt en.. ik wou hem óók!
Vandaar… ;)


Er is alleen één probleem met dit schattige sjaaltje…
ik haak hem van twee verschillende wolletjes.
Eén wolletje is een shetlandwolletje wat ik kocht in Denemarken vorig jaar.
Het heeft een prachtige donkerrode gemêleerde tint.
In Ribe kocht er 1 bolletje van.. voor de leuk.
Maar ja.. wat is nou 1 bolletje..?
Dat is voor álles te weinig…
… niet zo slim dus.


Gelukkig vond ik een vrolijk sokkenwolletje wat er precies bij paste.
In de hoop dat ze samen genoeg zouden zijn voor een flinke sjaal.
Helaas.. het wolletje is nu al op,
en de sjaal me nog lang niet breed genoeg… L


Stom he! Om 1 bolletje wol te kopen.. want dat is altijd te weinig!
Hoe nu verder?
Geen idee…


Ik stelde nog wel voor om éven naar Denemarken te rijden
om een extra bolletje te halen.. 
Daar gaf de Stuurman (inmiddels Houthakker) geeneens antwoord op.
Geef hem eens ongelijk ;o)!


N.B. Het gaat om wol van het merk Noah (Shetlundsuld) 
van Marianne Østergaard uit Denemarken.
Er staat geen kleurnummer op maar wel dat er op 100 gram een looplengte zit van 575 m.
De kleur is donkerrood gemêleerd.

17 opmerkingen:

  1. Zonde dat het garen op is! Ik weet niet hoe het patroon in elkaar zit, maar je zou met nieuw bijpassend garen, rondom verder kunnen gaan of zeg ik nu iets heel geks?!
    Succes en lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou met een andere wol kunnen afwisselen en zo verder gaan met het patroon...

      Verwijderen
  2. Aah, óók een houthakker;-) Ga je toch zonder houthakker naar Denemarken.... ik ken wel iemand die met je mee wil.
    Maar een mooie sjaal! En jammer dat je dat breien saai vind, want dan duurt het zooooo lang. Ik vind 'hem' (?) wel mooi!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé jammer nou, de houthakker is wel een beetje een spelbreker. Volgende meer bolletjes kopen, je weet maar nooit. Maar vergeet bijna te zeggen dat het prachtig wordt, je tussendoortje.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat stuurman niet naar Denemarken wil voor het bolletje wol......is het niet via internet te bestellen of zo ? Snap dat je het breien aan je visserstrui saai vindt als je zo 'n mooie shawl haakt !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is wel een internetshop maar daar staan de wolletjes niet op.. alleen pakketten.

      Verwijderen
  5. Wat een leuk en mooi tussendoortje!! Ik dacht ook meteen aan online bestellen? Gek hé..die mannen..ik zou Jan ook niet zover krijgen ;) Vrouwen zijn tóch fantasierijker hé...hihi..wij doen veel voor een bolletje wol ;) Ik vind je trui wel heel mooi worden, prachtige kleur idd...nog even doorbijten! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Stefanie,
    Die trui gaat heel mooi worden en als jij dit hele stuk in slechts drie middagen hebt gebreid dan is-ie in no time af. Ik kan dat niet zo vlug hoor. Ik vind de kleur ook heel mooi. Je zegt visserstrui, komt er dan nog zo'n ingewikkeld zeeuws patroon in ook? Of wordt het niet zo'n visserstrui?
    Je sjaal vind ik ook prachtig, jammer dat dat ene bolletje al op is. Ik ken dat wel, maar één bolletje kopen, gewoon voor de leuk. Waarom meer bolletjes kopen dan? Vier zal ook wel te weining zijn denk je dan, maar het is wel een heel mooie kleur... Nu zie je dat je er beter toch meer had kunnen kopen. Maar hier liggen ze ook hoor, die eenzame bolletjes waar maar iets van gemaakt wordt omdat ik er niet genoeg van kocht... Ik ga de volgende keer ook mijn eigen raad maar eens volgen...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, om eerlijk te zijn ben ik al veel langer aan deze trui bezig ;) Dit patroon bestaat uit verticale banen, de visserstruien zijn niet allemaal zo rijkelijk bewerkt, er is veel variatie in.
      En gelukkig dat er nog meer mensen zijn die voor de leuk wel eens 1 bolletje kopen, haha!

      Verwijderen
  7. Gewoon lekker blijven afwisselen en mischien even zoeken naar nog een bolletje maar net even anders ,ach jij komt daar wel uit ,liefs marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat jammer dat je bolletje op raakt..... misschien is het een idee om er een iets afwijkend bolletje bij te kopen, een stuk(je) van je al gehaakte werk uit te halen (sorry hoor;-), en dan even met drie bolletjes verder werken tot je Ribebolletje op is en daarna verder met de overige twee? Dan is de overgang niet zo 'hard'. Maar misschien is er wel een blogster die binnenkort naar Ribe gaat (sorry, ik niet, ben er wel twee keer geweest met de camper en vond het een mooi plaatsje) of misschien heeft iemand nog iets thuis liggen? (dan hebben we natuurlijk wel merk en kleurnummer nodig). Hoe dan ook, het is natuurlijk heel vervelend dat je niet genoeg hebt!
    Die visserstrui, ik wist ook niet dat er van die 'saaie' bestonden, maar het is wel een lekker patroon om bij te kletsen, televisie te kijken, van het zonnetje te genieten en zo. Nu 'even' volhouden en doorbijten dan is ie straks maar klaar!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O ja, wat jammer! Zo'n mooi bolletje! Ik vind het heel herkenbaar, is mij ook wel overkomen. Ik hoop voor je dat iemand anders die dit leest je kan helpen aan nog zo'n bolletje of meer.
    Ik ben je nu ook maar eens officieel gaan volgen, dan kan ik het in de gaten houden :-)
    Groetjes,
    Akkelien
    (debreimeisjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh hoe herkenbaar om maar 1 bolletje te kopen en dat heb ik ook met lapjes voor patchwork-1tje voor de heb en dan te kort hebben voor je werkstuk.
    Er zijn al ideeen gegeven,dus van mij hoor je ze niet-ik leer het toch nooit en zal 1 bolletje/lapje blijven kopen--zuuuucht....hardleers.
    Succes met je visserstrui,prachtige kleur en net als vroeger-eerst zoveel pennen breien en dan mag je buiten spelen--komt het best eens klaar.
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien is de winkel in Denemarken bereid een bolletje op te sturen?
    Heb je de wikkel de nog?
    Hierin Hoorn zit een geweldige breiwinkel ik wil best voor je kijken
    Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De trui wordt vast heel mooi, de kleur alleen al...maar wat een werk...ja, ik begrijp je gevoel van saaiheid. Maar je sjaal heft wel meteen alle saaiheid op met de spanning van het bolletjestekort...prachtige kleuren zijn het. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Teddy Verstraten26 mei 2014 om 14:46

    Gave sjaal...ben dol op die kleur zeg! Dat bolletje los jij vast wel op...haha en wie weet lukt het je nog om m ergens te scoren. Je hebt de foto's mooi gemaakt zo met dat hout erbij. Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jammer dat je garen op is.Misschien een idee om even contact op te nemen met
    Knitted Knots in Rolde, zij hebben heel veel Deense wol, misschien kun je een draadje
    opsturen, zodat ze kunnen kijken of ze een vergelijkbaar wolletje hebben.
    Tel.nr is 085- 2736902 of kijk eens op de website knittedknots.com.
    Succes en groeten, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen