donderdag 22 mei 2014

Boterbloemen

Het leuke van ons eiland is dat alles goed aan te fietsen is.
Zo croste ik vorige week twee keer naar Veere heen en weer
en onderweg was het alleen maar genieten!!

Boterbloemen.. zover het oog reikt J


Velden vol… 
Alles bedekt met een gele waas!


En hoe dichter bij je kijkt,
hoe glanzender en geler ze zijn!


Maar..  ineens bedacht me dat ik niets weet over hun ‘nut’..
Geven ze misschien mooie verfstoffen?
Of zijn ze als geneeskruid geschikt?
Gek.. ik heb werkelijk geen idee!


Maar.. misschien is dat niet eens nodig..
zijn ze er gewoon voor ‘de mooi’ ;0)!


En hoef je van boterbloemen alleen maar te genieten..!

Okee, dan doen we dat J!


23 opmerkingen:

  1. Mooie reportage weer. En wat een prachtige foto's.
    groetjes, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een rijkdom zijn die prachtige boterbloemvelden! Het ziet zo echt zomers, het is een bloemetje waar ik altijd blij van wordt. Ik heb eigenlijk ook geen idee wat het 'nut' is van een boterbloem (behalve mooi zijn en ons blij maken) dus ik heb eens geGoogled. Nou wat denk je? Alleen maar links over onkruid en bestrijden! Nou ja, hoe durft Google! Bestrijden gaan we niet doen, we gaan er van genieten!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn schitterend, ik geloof dat er dit jaarwel heeel veel bloeien. Ik weet alleen dat koeien ze niet lekker vinden. op de middelbare school moesten we ze met een heel dik boekwerk gaan determineren. We moesten ze van heel dichtbij bekijken en de verschillende soorten opzoeken. Sindsdien weet ik hoe mooi ze zijn :-)
    We genieten er nog even van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je maakte mij wel nieuwsgierig naar de boterbloem! Wat is het trouwens een prachtig gezicht, zo'n geel veld vol zonnetjes!

    De boterbloem behoort tot de Ranunculus. Dit is de wetenschappelijke naam voor de groep planten waaronder de boterbloemen en waterranonkels worden gerekend. Deze groep bestaat uit een vierhonderdtal planten. Veel kinderen denken dat deze bloem naar boter smaakt, maar dat is helemaal niet zo. De gele bloem heeft een scherpe smaak en is giftig. Het kan zelfs huidverbranding veroorzaken.

    De boterbloem bestaat uit vier grote delen: de wortel, de stengel, de bloem en bladeren. De bloem heeft in totaal 10 afzonderlijke blaadjes. Zo zijn er vijf gele kroonbladeren, maar ook vijf geelgroene kelkbladeren. In het hartje van de bloem vind je de meeldraden en de stamper. De bladeren van de bloemen ontspringen aan de voet van de plant en op de stengel. De eerstgenoemde zijn een stuk groter dan de andere. Het blad is handvormig samengesteld.

    Boterbloemen doen iedereen denken aan boter, maar deze bloemen smaken helemaal niet lekker. Het is trouwens niet gezond om ze op te eten want ze zijn giftig! Doordat ze een vreemde smaak hebben, laten de dieren ze algauw staan. Als de bloemen gedroogd zijn en zich in hooi bevinden, zijn ze niet meer schadelijk. De giftige stoffen zijn er namelijk uit verdwenen.

    Weer wat geleerd, dankzij jouw post!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dank je wel Ingrid! Zo leuk om die weetjes vanzelf binnen te krijgen ;)!
      Daar had ik stiekem al een beetje op gehoopt, hihi!

      Verwijderen
  5. Mooi he!! Ze versterken elkaar wel, door het zonnetje lijken ze nog geler, en door het geel lijkt het nog zonniger......
    We genieten er maar van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig..hier (nog) niet zoveel boterbloemen te vinden, wel veel klaprozen. Maar zulke velden zie je hier niet..prachtig! En wat een heerlijk fietstocht heb je dan hé. Als kind was ik dol op boterbloemen, het is voor mij wel echt een 'zomergevoelbloepmje';) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kleuren voeden dus misschien zijn ze daarvoor bedoeld: (De Kleur, Niet de Bloemen!!)

    geeft ontspanning,
    zuiverend (huidklachten maar ook positieve invloed op spijsverteringsorganen ),
    vrolijkheid,
    Zonnevlechtchakra (zelfbewustzijn),
    losmaken van geblokkeerde energie en remmingen

    HET GEEL IN DE THERAPEUTISCHE BETEKENIS




    Geel straalt, na het wit, het meeste licht uit. Het behoort bij het zenuwstelsel en bij de hersenen, en kan braken, afvoeren en urineren veroorzaken, dus is het een vuil afvoerende kleur.

    Geel is zenuwsterkend; goed voor de zonnevlecht, voor de lever, de darmen, het hart, de huid en geeft optimisme.

    De kleur werkt tegen depressies, tegen suikerziekte, stimuleert de maag, werkt tegen neurasthenie en elk zenuwlijden van de organen; wordt gebruikt tegen hoofdpijnen, geheugenzwakte, stotteren, trillen; werkt gunstig op de longen, op de luchtpijp, op de ademhaling, op de bronchiën en op de stembanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow..!
      Ik ga snel wat geel in mijn interieur gooien ;)!
      Dank je voor deze interessante weetjes Marianne, fijn om toe te passen!

      Verwijderen
  8. En, nu we de boterbloemen goed bekeken hebben - wat dacht je van velden vol zuring? Ook zo prachtig om te zien! Daar kauwden wij vroeger op....lekker smaakje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan zuring idd eten, ook klaar te maken net als stampot andijvie maar er zijn nog veel meer recepten te vinden op het www met zuring

      Verwijderen
    2. Ik zag de eerste zuring al weer staan, maar niet zo massaal als Irene vertelt. Heb er nog nooit van gegeten, ga het zeker opzoeken!

      Verwijderen
  9. Teddy Verstraten23 mei 2014 om 03:33

    Bij deze foto's ga ik spontaan luid ;) Zomer in Zeeland zingen! Heerlijk, wat een sfeertje!! Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kom net bij mijn zusje vandaan, haar pony's grazen in een prachtig geel boterbloemenveld om de bloemen heen. Ze zijn idd giftig. Dus het nut zit 'm er toch puur in dat het een lust voor het oog is :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Stefanie,
    Dat boterbloemen niets met boter te maken hebben, dat wist ik wel, maar dat ze giftig kunnen zijn, dat wist ik dan weer niet... Leuk dat er dan gelijk mensen zijn die dit even gaan opzoeken. Zo leren we iedere keer weer wat nieuws... zo leuk...
    En MOOI zijn ze zeker, die boterbloemen... dit is echt genieten hè? Eerst het fleutekruid en het koolzaad dat zo mooi bloeit nu zien we boterbloemen en ik zie hier in de bermen ook heel veel wilde margrietjes en vanmorgen zag ik heel veel rode klaprozen... wat is het toch mooi buiten. Je hoeft alleen maar je ogen open te houden... En kijken dus...
    Ik wens je alvast een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En hier in Drenthe staan ook veel lupines in de berm net als margrieten en klaprozen en ook velden met boterbloemen--wat een rijke provincie!!! Maar helaas geen zee te vinden,en die mis ik zo nu en dan wel heel erg.Dan moet de vaart voor de deur het maar overnemen,alleen ruikt die niet zilt....
    Heb ik toch zomaar een blog gemist van jou doordat je blijkbaar nog niet op de bloglijsten staat....'tis toch wat....
    Hele fijne vakantie samen en mocht je in de buurt zijn.....welkom!
    Geniet!!!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Dear,
    how lovely! An ocean full of boterbloemen!!!
    Thank you for sharing!
    Have a wonderful time
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig bloemetje en nee niet mee te verven wel weer met zuring maar daar moeten we nog even mee wachten ,schitterend al die bloemen daar word je toch blij van

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fiets nou maar vaak naar Veere heen en weer dan vallen alle die goede dingen die Marbada opsomt je vanzelf toe !!
    Let vooral op die "stembanden"" moet je eigenlijk met heel je zangvereniging op stap gaan naar de boterbloemen. LEUK
    L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zingen tussen de boterbloemen ;) Ik ga het voorstellen, Lies!!

      Verwijderen
  16. Wat een leuke post, de boterbloemen doen me aan mijn kinderjaren denken, ik vond ze zo mooi en plukte er graag een bosje van om aan mijn moeder te geven.

    Fijne zondag,
    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat was weer een mooieblog..met hele mooie fotos ...
    het is ook intersant om je reacties te lezen ...leer je ook nog iets van ...
    (grappig een blog met de wikipedia erbij)
    ik wens je een fijne zondag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, boterbloemen... prachtig. Ik heb er een paar in de tuin die er eigenlijk uit zouden moeten. Maar ik doe het lekker niet!

    BeantwoordenVerwijderen